Top

5 vecí, na ktoré by ste nemali zabudnúť pri plánovaní tehotenstva

5 vecí, na ktoré by ste nemali zabudnúť pri plánovaní tehotenstva

Priviesť na svet nového človeka je pre ženské telo mimoriadne náročná úloha. Myslite na to skôr ako zbadáte pozitívny tehotenský test. Základom je plánovanie. Viete, čo všetko môžete urobiť, aby ste svoje telo pripravili na tehotenstvo?

Keď sa žena rozhodne mať dieťatko, je to veľký krok. Cítite sa pripravená, ale ako je na tom vaše telo? Práve počas tehotenstva dokážu vyplávať na povrch skryté zdravotné problémy alebo ťažkosti, ktoré sa už v priebehu tehotenstva veľmi zle liečia.

Na mieste je prevencia. Ideálny čas, ktorý potrebuje vaše telo na prípravu, je tri až šesť mesiacov pred otehotnením.

Navštívte svojho gynekológa

O plánovanom tehotenstve informujte svojho gynekológa. Ten najlepšie pozná váš zdravotný stav a môže vám navrhnúť dodatočné, dôkladnejšie vyšetrenia. Okrem toho s vami preberie doterajšie zdravotné problémy a posúdi váš súčasný stav. V prípade potreby vám odporučí doplnky stravy, úpravu hmotnosti alebo životosprávy.

V prípade, ak máte dlhodobé zdravotné problémy alebo užívate nejaké lieky, je takáto konzultácia nevyhnutnosťou. Niektoré lieky nestačí vysadiť pri otehotnení, ale ešte niekoľko mesiacov pred ním. Samozrejmosťou by mala byť dôkladná intímna hygiena vo forme emulzie alebo obrúskov, aby ste prechádzali vzniku chorôb, ktoré by mohli tehotenstvo oddialiť.

emulzia gentle day

Zbavte sa zlých stravovacích návykov

Kvalitná strava je základom vášho zdravia a rovnako aj zdravia vášho budúceho bábätka. Potrebujete si zvyknúť na nutrične vyváženú a pestrú stravu.

Úplným minimom je zvýšenie množstva ovocia a zeleniny v strave. Rovnako je vhodné piť dostatok tekutín vo forme čistej vody. Pozor na niektoré bylinkové čaje, ktoré pôsobia kontraproduktívne pri snahe o otehotnenie. Tehotenstvo je náročné na vápnik, a preto myslite na dostatočný prísun mliečnych výrobkov.

Počas sychravých mesiacov dopĺňajte vitamín D a nezabúdajte ani na zdravé tuky, predovšetkým omega-3 mastné kyseliny, ktoré sa nachádzajú v rybom oleji.

Obmedzte pitie kávy a alkoholu na minimum

Ak ste fajčiarka, určite veľmi dobre viete, že tento zlozvyk vám môže cestu k vytúženému bábätku skomplikovať. Príprava na tehotenstvo je ideálny čas na to, aby ste s ním skoncovali. Fajčenie zužuje cievy a to sa týka aj tých, ktoré budú vyživovať vaše bábätko. Užšie cievy budú preň znamenať menej živín a kyslíka.

skoncit s fajcenim

Pre milovníčky kávy máme trochu lepšiu správu. Denne si môžete vychutnať dve šálky kávy, aj keď ste tehotná. Urobte si radšej dve slabšie ako jednu silnú. Ak pijete veľa kávy a plánujete otehotnieť, skúste množstvo kávy postupne znižovať.

Konzumáciu alkoholu obmedzte ešte počas plánovania. Ak sa už o bábätko snažíte, radšej sa ho zrieknite úplne. Škodlivé látky najviac ohrozujú embryo v rannom štádiu tehotenstva, kedy ešte ani nemusíte tušiť, že ste tehotná. V období do 10. až 12. týždňa tehotenstva prebieha organogenéza, t. j. sa vyvíjajú základy všetkých orgánov vrátane mozgu, pre ktorý je alkohol najnebezpečnejší.

Začnite užívať kyselinu listovú

Jedným z doplnkov, ktorý je vhodný užívať aj pri vyváženej strave, je kyselina listová. Odporúča sa začať s jej užívaním ešte skôr ako otehotniete. Užíva sa aj naďalej počas celého prvého trimestra. Dostatok kyseliny listovej znižuje riziko vrodených vád a defektu neurálnej trubice.

Kyselinu listovú jednoducho kúpite v lekárni alebo je súčasťou tehotenských vitamínov. Všímajte si obsahované množstvo. Odporúča sa užívať 400 mikrogramov denne.

Nechajte si skontrolovať zuby u svojho zubára

Plánovanie tehotenstva sa nezaobíde ani bez zdravej ústnej dutiny a zubov. Ak ste behom posledných šiestich mesiacov neabsolvovali preventívnu prehliadku, naplánujte si ju.

Pre váš chrup a ďasná je tehotenstvo veľkou záťažou. Počas tehotenstva sa už prípadné kazy alebo bolesti zubov riešia ťažko. Sporné sú predovšetkým röntgeny a injekcie proti bolesti.

Ako vidíte, budúce mamičky, zdravie vášho bábätka je z veľkej časti vo vašich rukách. Úprava životného štýlu aj skoncovanie so zlozvykmi zvýši šance na pokojný priebeh tehotenstva a zdravé bábätko.